0912 949 24 77  - 021 44 74 81 36
​​​​​​​021 44751513

تسهیلات مسکن دردی دوا می‌کند؟

 

کارشناس اقتصادی حوزه مسکن گفت: دولت باید برای زوجین مسکن های حمایتی بسازد و به طور موقت این مسکن ها را به آنان واگذار کند.

به گزارش مشرق، احمدرضا سرحدی، کارشناس اقتصادی حوزه مسکن، در خصوص میزان وام پرداختی خرید مسکن در شرایط کنونی بازار مسکن گفت:میزان وام پرداختی به یک زوج جهت خرید مسکن پرداخت می شود باتوجه به اعلام حداقل قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران که حدود ۲۴ میلیون تومان تخمین زده شده است. این وام به هیچ عنوان برای خرید مسکن کافی نیست.

این کارشناس حوزه مسکن ظهارار داشت: وام مسکنی که قرار است به یک زوج پرداخت شود که به تازگی هم مبلغ آن را زیاد کردند و آن را به ۳۰۰ میلیون تومان رساندند با توجه به اینکه مسئولین اعلام کردند متوسط قیمت هر متر خانه در تهران ۲۴ میلیون تومان است به هیچ عنوان برای خرید خانه کافی نیست.

او در ادامه افزود: با ۳۰۰ میلیون تومان که مبلغ وام پرداختی مسکن به زوجین است چند متر از یک خانه را می توان خرید؟ حداقل متراژ مورد نیاز یک زوج جوان ۵۰ الی ۶۰ متر است و با این مقدار وام آن ها توان خرید یک خانه را نخواهند داشت.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر الزام انجام کارهایی در بازده زمانی کوتاه و بلند مدت تصریح کرد: باتوجه به شرایط کنونی نمی‌توان برنامه ریزی به صورت کوتاه مدت انجام داد به طور مثال یکی از برنامه‌های کوتاه مدت پرداخت وام ودیعه بود که پیش از پرداخت وام باعث افزایش اجاره بها از سوی مالکان شد در نتیجه در بازه کوتاه مدت به علت سنگین بودن مسکن به عنوان یک کالا نمی توان هیچ اقدام موثری انجام داد بلکه باید درمیان مدت و بلند مدت پروژه‌هایی را اجرایی کنند که هم مسکن استیجاری درون آن قرار بگیرد و هم مسکن‌های ارزان قیمت همانند مسکن مهر را درون خود جای دهد.

سرحدی با تاکید بر وجود ایرادات مسکن مهر اظهار کرد: مسکن مهر دارای ایرادات بسیار زیادی بود، اما اصول آن درست بود و درواقع همان چیزی را مطرح می‌کرد که در اصل چهل سوم قانون اساسی مبنی بر الزام ایجاد امکانات حداقلی همچون مسکن توسط دولت صورت گیرد.

وی با اشاره به لزوم حمایت از اقشاری که زیر متوسط قرار دارند گفت: باید دولت مسکن حمایتی ایجاد کند؛ حمایت از اقشاری که زیر متوسط هستند چرا که متوسطین رو به بالا می‌توانند احتیاجات مسکنی خود را تامین کنند و همچنین برای زوج‌های جوان هم باید مسکن ویژه ساخته شود و این مسکن‌های ویژه باید به گونه موقتی باشد چرا که در دنیا هم چنین رویه‌ای وجود دارد که به صورت موقت به افرادی که نیاز به مسکن دارند خانه تعلق می گیرد و ما هم باید با همین رویه پیش برویم نمی‌توان تافته جدا بافته‌ای باشیم.

این کارشناس اقتصادی افزود: یکی از راهکارهای دولت برای تامین بودجه تهیه و ایجاد مسکن حمایتی استفاده از مالیات‌هایی است که قرار بود بر خانه‌های خالی ببندند که هنوز هم به تصویب نرسیده است. بایستی از طریق دریافت این مالیات‌ها و کمک‌های دولتی بر واگذاری زمین ارزان قیمت به سازندگان یا تعاونی‌ها برای ایجاد مسکن اقتصادی فکری شود و این پروژه‌ها ساخته و به طور موقت به زوج‌ها داده شود.

وی در پایان با بیان راهکارهایی برای کاهش قیمت مسکن گفت: در زمان بلند مدت هم می‌توان شهرهای تازه و شهرک‌هایی را در اطراف مرکزشهرها به گونه‌ای که دسترسی آسان باشد احداث و ایجاد کرد. اگر اقتصاد راه بیفتد فشاری که بر روی مسکن قراردارد کم می‌شود همچنین بخش عمده‌ای از بازار که اکنون دست سوداگران است برداشته می‌شود این سوداگران افرادی هستند که خانه‌ای را خریداری می‌کنند نه برای استفاده بلکه برای سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول شان و اگر اقتصاد راه بیفتد بخش‌های دیگر تولید حرکت کند این فشار از روی خرید و فروش مسکن برداشته می‌شود و مسکن راحت‌تر و ارزان‌تر هم نصیب مردم می‌شود. این عوامل زنجیره بهم پیوسته‌ای است.

منبع: میزان

 تیم ما با ۱۲ سال سابقه در امر پیش خرید و پیش فروش و بررسی و اعتبار سنجی پروژهای در حال احداث، متشکل از بهترین و مجرب ترین مشاوران همراه شما در امر خرید و فروش هستیم
ما با بهره گیری از تجربه خود تنها مشاور و راهنما و همرا شما می باشیم . تا همراه شما بهترین گزینه را برای خانه دار شدن انتخاب کنیم

​ما با ارائه مقالاتی در زمینه املاک پیش فروش در منطقه 22 تهران سعی داریم به بهگزینی انتخاب های شما کمک کنیم تا بتوانید با

آگاهی بیشتر در این مسیر قدم بگذارید و چه در زمینه سرمایه گذاری و چه در حیطه سکونت بهترین انتخاب را داشته باشید 
​​​​​​​
می توانید مقالات ما را در این صفحه دنبال کنید

باتشکر از حسن انتخاب شما


با مقالات املاک دیار همراه باشید برای مشاهده مقالات بیشتر کلیک کنید

 مشاورین املاک دیار ، در راستای کمک به بهگزینی انتخاب های شما در خدمتتان هستند

سبد خرید