0912 949 24 77  - 021 44 74 81 36
​​​​​​​021 44751513

ستون چیست؟

 

 

ستون قسمتی مهم از ساختمان است که بصورت عمودی (قائم) بارهای وارد شده بر سازه را نگه می دارد و  دسته های مختلفی از جمله آماتور بندی،بارگذاری،لاغری،شکل و مصالح ساختمانی قرار می گیرد.
در دسته ی آماتور بندی ستون ها به اشکال مختلفی وجود دارند که میتوان به ستون تنگ دار، مارپیچ و مرکب کامپوزیت اشاره کرد. ۹۵٪ ستون هاي كار شده در ساختمان از نوع ستون هاي تنگ دار هستند. از محكم ترين و مقاوم ترين ستون ها در برابر حرارت مي توان به اين ستون ها يعني مركب اشاره كرد. در گروه لاغري ستون به دو حالت كوتاه و بلند وجود دارد ستون هاي كوتاه از مقاومت پاييني برخوردارند و براي تشخيص آنها بايد بدانيد كه نسبت طول مؤثر ستون به حداقل بعد جانبي كمتر از ١٢ است .
ستون هاي بلند،براي شناخت انها كافيست بدانيد كه نسبت طول مؤثر ستون به حداقل بعد جانبي بيشتر از ١٢ باشد ستون بلند است كه مقابل خم شدگي مقاومت پاييني دارد.

 


ستون ها بر اساس شكل به ٨ مدل تقسیم می شوند:


١: ستون مربعي يا مستطيلي كه بيشترين مصرف را در ساختمان دارد.
كار كردن با آن از لحاظ قالب گيري و ساخت به مراتب راحت تر از ستون هاي دايره اي می باشد.


٢:ستون هاي دايره اي در ساختمان براي طراحي ها و نماي خاص و حرفه اي از ستون هاي دايره اي استفاده ميكنند ،در شمع كوبي و نما زياد بكار ميرود.


٣:سومين ستون به شكل L هستن كه معمولًا كنار قسمت مركزي ديوار بكار ميروند و به لحاظ ظاهري شكلي نزديك به ستون هاي مربع يا مستطيلي دارند.


٤:چهارمين ستون های T مانند که  ظاهري شبيه به Tدارند كه اغلب در پل سازي بكار ميروند.


٥:پنجمين نوع ستون ها كه شباهت زيادي به ستون هاي Tشكل دارد ستون نوع Y هستند كه مثل ستون نوع T اغلب در پل سازي بكار ميروند كه در ان نياز به كنترل بار مرده و ساكن سازه و بار زنده و رونده حركت خودروها وجود دارد.


٦:ششمين نوع ستون نوع V است كه در فضاهاي ذوزنقه اي شكل بكار مي رود. براي ساخت اين نوع ستون بتن بيشتري نياز است.


٧:هفتمين نوع ستون شش ضلعي است اين ستون ها طبق سلايق خاص ويژه و تغير شكل يافته هستند،براي نما استفاده مي شوند كه از زيبايي خاصي برخوردارند.


٨:اين ستون ها به شكل قوس دار هستند و به ستون قوسي معروفند در سازه ها و مكان هايي كه نمي توان ستون هاي مربع مستطيل دايره اي شكل استفاده كرد از ستون هاي قوسي استفاده مي شود.

 

نوشته دنیا آرش پور( مشاور شما در املاک دیار )

09302770297

 

 

 تیم ما با ۱۲ سال سابقه در امر پیش خرید و پیش فروش و بررسی و اعتبار سنجی پروژهای در حال احداث، متشکل از بهترین و مجرب ترین مشاوران همراه شما در امر خرید و فروش هستیم
ما با بهره گیری از تجربه خود تنها مشاور و راهنما و همرا شما می باشیم . تا همراه شما بهترین گزینه را برای خانه دار شدن انتخاب کنیم

​ما با ارائه مقالاتی در زمینه املاک پیش فروش در منطقه 22 تهران سعی داریم به بهگزینی انتخاب های شما کمک کنیم تا بتوانید با

آگاهی بیشتر در این مسیر قدم بگذارید و چه در زمینه سرمایه گذاری و چه در حیطه سکونت بهترین انتخاب را داشته باشید 
​​​​​​​
می توانید مقالات ما را در این صفحه دنبال کنید

باتشکر از حسن انتخاب شما


با مقالات املاک دیار همراه باشید برای مشاهده مقالات بیشتر کلیک کنید

 مشاورین املاک دیار ، در راستای کمک به بهگزینی انتخاب های شما در خدمتتان هستند

سبد خرید