0912 949 24 77  - 021 44 74 81 36
​​​​​​​021 44751513

تعریف دیوار و انواع آن در ساختمان سازی

 


دیوار از یک ساختار ممتد، یکپارچه، استوار و محکم تشکیل می شود، جنس آن از آجر، سنگ، بتن، چوب یا فلز و... می باشد که ضخامت آن کمتر از طول و ارتفاع آن است.
دیوار ها عمدتاً به عنوان جدا کننده ی فضاهای یک بنا از یکدیگر عمل می کنند و درواقع میتوان به عنوان محافظ یک فضا از آن ها نام برد. علاوه بر این دیوار ها که ساختاری عمودی دارند، انتقال دهنده ی بار ساختمان به زمین هستند. یکی دیگر از وظایف مهم دیوار ها ایجاد کردن امنیت در محیط پیرامون ما می باشد.
دیوار ها را میتوان به دو دسته تقسیم کرد که عبارتند از:


-دیوار های داخلی: این دیوار ها فضاهای داخلی ساختمان را از هم جدا می کنند.


-دیوار های خارجی: این دیوار ها معمولا دیوار های خارجی بنا هستند که مشرف به کوچه، خیابان و... هستند و به منظور جلوگیری از نفوذ سرما و صدا استفاده می شوند.

دیوار ها از لحاظ مشخصات سازه ای به چند دسته تقسیم میشوند که عبارتند از:


-دیوار باربر یا حامل: این دیوارها علاوه بر وزن خود بارهای وارده به خود را نیز تحمل کرده و منتقل می کنند.


-دیوار غیر باربر یا غیر حامل: این دیوار ها فقط تحمل وزن خودشان را  دارند و آن را منتقل می کنند.


-دیوار حائل: از این دیوار ها جهت مقابله با نیروهای جانبی نظیر حرکت آب، خاک و... استفاده می شود.


-دیوار عایق: این دیوار ها عمدتاً وظیفه ی جلوگیری از ورود سرما، گرما، رطوبت و صدا را بر عهده دارند.

دیوارها بر حسب تحمل فشار به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:


-دیوارهای خارجی حامل
-دیوارهای خارجی غیر حامل
-دیوارهای داخلی حامل
-دیوارهای داخلی غیر حامل


در اینجا به انواع دیوار از نظر نوع مصالح مصرفی میپردازیم که عبارتند از:

 

 


-دیوار آجری: این نوع دیوار از ارزان ترین و قابل دسترس ترین نوع مصالح ساختمانی(آجر) ساخته می شود که اغلب برای ساختن آن از آجر به کمک ملات هایی مثل گل، پودر سیمان و... استفاده می کنند.

 

 



-دیوار سنگی: این دیوار از سنگ که یکی از  مصالح طبیعی و از نخستین مصالح که بشر استفاده کرده  ساخته می شود که می توان از آن به تنهایی و بدون استفاده از ملات در ساخت دیوار استفاده کرد.

-دیوار بتنی: این دیوار از بتن های پیش ساخته تهیه می شود که از آن در دیوارهای داخلی و خارجی استفاده می کنند.

 

 



-دیوار بلوکی: بلوک ها پر کاربرد ترین مصالح برای ساخت دیوار به شمار می آید که در دو نوع پر و تو خالی وجود دارند،از این بلوک ها عمدتاً در دیوار های حامل و غیر حامل استفاده می شود.

-پنل ها: پنل های دیواری گزینه ای مناسب برای دکوراسیون داخلی منزل به حساب می آیند، وزن سبکی دارند و زیبایی خاصی در منزل بوجود می آورند.

 

 



-دیوارهای چوبی: در این دیوار ها از چوب استفاده می شود که از گرم ترین و پر انرژی ترین متریال ها  محسوب می شود که در دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان از آن استفاده می کنند.


-دیوار هبلکس: هبلکس بلوک های ساخته شده از نوعی بتن سبک که بتن هوادهی اتوکلاو شده(AAC) نام دارد  می باشد که از قرار دادن آن ها در کنار یکدیگر با چسب مخصوصی دیوار تشکیل می شود که در ساختمان ها جایگزینی برای آجر و مصالح قدیمی شده است. از ویژگی های این دیوار میتوان به ضد حریق بودن ، عایق بودن و سبک وزن بودن آن اشاره کرد. همچنین این دیوار مقاومت مطلوب و جذب پایین آب را در بر دارد. درواقع هبلکس مخلوطی از سیلیس، سیمان، آهک و پودر آلومینیوم است.
هبلکس عمدتاً به عنوان دیوار خارجی غیر حامل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد تا از تبادل حرارتی با فضای خارج جلوگیری کند. همچنین در دیوار های داخلی و با ضخامت کمتر با توجه به عایق صوت بودن کاربرد دارد. به طور کل دیوار هبلکس را باید در آینده جایگزین  تمام دیوار های حال حاضر دانست.

 

 



دیوار پیش ساخته: در این نوع دیوار ها به جای ساختن قطعات سنگین دیوار و بتن در کارخانه ها و متصل کردن آنها به هم، ابتدا سازه به صورت شبکه های میل گردی که بین آنها لایه ای از فوم پلی استایرن قرار گرفته باشد ساخته می شود و در پانل هایی سبک در محل احداث بنا به هم متصل می شوند.

 

نوشته سمانه هراتیان ( مدیریت املاک دیار )

برای اطلاع از آخرین اخبار پیش فروش آپارتمان در چیتگر  با ما در ارتباط باشید.

09129492477

 

 

 

 تیم ما با ۱۲ سال سابقه در امر پیش خرید و پیش فروش و بررسی و اعتبار سنجی پروژهای در حال احداث، متشکل از بهترین و مجرب ترین مشاوران همراه شما در امر خرید و فروش هستیم
ما با بهره گیری از تجربه خود تنها مشاور و راهنما و همرا شما می باشیم . تا همراه شما بهترین گزینه را برای خانه دار شدن انتخاب کنیم

​ما با ارائه مقالاتی در زمینه املاک پیش فروش در منطقه 22 تهران سعی داریم به بهگزینی انتخاب های شما کمک کنیم تا بتوانید با

آگاهی بیشتر در این مسیر قدم بگذارید و چه در زمینه سرمایه گذاری و چه در حیطه سکونت بهترین انتخاب را داشته باشید 
​​​​​​​
می توانید مقالات ما را در این صفحه دنبال کنید

باتشکر از حسن انتخاب شما


با مقالات املاک دیار همراه باشید برای مشاهده مقالات بیشتر کلیک کنید

 مشاورین املاک دیار ، در راستای کمک به بهگزینی انتخاب های شما در خدمتتان هستند

سبد خرید