0912 949 24 77  - 021 44 74 81 36
​​​​​​​021 44751513

سرمایه گذاری ملکی و آشنایی با انواع آن

 

 

یکی از راه‌های سرمایه گذاری که امروزه شاهد آن هستیم «سرمایه‌گذاری در ملک» است. معمولاً زمانی که افراد پول اضافه‌ای دارند به دنبال خرید یک ملک، ویلا یا زمین برای پس انداز و افزایش سرمایه خود هستند. معمولاً سرمایه گذاری انواع مختلفی دارد و یکی از کم ریسک‌ترین‌های آن، سرمایه گذاری در ملک است به همین علت؛ اکثر افراد ترجیح می‌دهند از آن استفاده کنند. این سرمایه گذاری علاوه بر سود بالا، امنیت سرمایه را تا حدودی حفظ می‌کند. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا شما را با اطلاعات بیشتری در خصوص سرمایه گذاری پیش خرید ملکی و مزایا آن آشنا کنیم.

 

سرمایه گذاری پیش خرید ملکی

 

یکی از مسائلی که اخیراً با آن مواجه هستیم، سرمایه گذاری پیش خرید ملکی است. با توجه به اینکه توانایی افراد برای خرید واحدهای آپارتمانی تا حدودی کاهش پیدا کرده است؛ برخی از آن‌ها ترجیح می‌دهند به دنبال واحدها و ساختمان‌های پیش فروش باشند. یکی از سؤال‌هایی که برای افراد به وجود می‌آید این است که تفاوت میان پیش فروش و پیش خرید چیست؟ منظور از پیش فروش یعنی وقتی که یک ملک تکمیل نشده و قابل سکونت نیست اما به فروش می‌رسد و منظور از پیش خرید یعنی زمانی که یک ملک قبل از ساخته شدن و تکمیل شدن خریداری می‌شود.

یکی از دغدغه‌هایی که افراد، هنگام سرمایه‌گذاری پیش‌خرید ملکی با آن مواجه می‌شوند این است که؛ نمی‌توانند صفر تا صد یک ملک و امکانات آن را ببینند! برای اطمینان از پیش خرید ملکی معمولاً توصیه می‌شود، افراد هنگام بستن و تنظیم قرارداد به همه جوانب آن دقت داشته باشند تا همان چیزی که می‌خواهند را تحویل بگیرند. در ادامه به مزایا این سرمایه گذاری اشاره خواهیم کرد.

 

سرمایه گذاری پیش خرید ملکی و مزایا آن

 

  • یکی از مزایای پیش‌خرید ملکی این است که طراحی ملک و گاهاً اجزای داخلی آن مطابق با سلیقه خریدار انجام می‌شود و امکان تغییر آن وجود دارد.
  • زمانی که قرارداد یک ملک به‌صورت پیش خرید انجام می‌شود، مبلغ کلی قرارداد به‌صورت مرحله‌ای و بر اساس مراحل ساخت پرداخت می‌شود؛ این امر باعث می‌شود تا افراد قدرت خرید بیشتری داشته باشند. هنگامی که یک ملک به‌صورت آماده خریداری می‌شود باید مبلغ، ظرف حداکثر ۲ ماه پرداخت شود و این مسئله می‌تواند قدرت خرید افراد را کاهش دهد.
  • زمانی که سرمایه گذاری پیش خرید ملکی انجام می‌شود، خریدار می‌تواند روی کیفیت مصالح و مراحل ساخت نظارت داشته باشد. وقتی یک ملک به‌صورت آماده خریده می‌شود، فقط ظاهر آن قابل رؤیت است و افراد از مصالحی که استفاده شده اطلاعی ندارند.
  • افراد در این نوع از خرید ملک می‌توانند در هر محله‌ای که دوست دارند دنبال خانه بگردند.
  • یکی از مزایای پیش خرید ملکی این است که وقتی یک ملک به‌صورت پیش خرید یا پیش فروش، خریداری می‌شود؛ قیمت پایین‌تری نسبت به زمانی که آماده است، دارد. افراد می‌توانند با خرید ملک پیش فروش منتظر ساخت کامل آن شده و با توجه به شرایط بازار آن را گران‌تر بفروشند. این امر می‌تواند برای آن‌ها سود زیادی به دنبال داشته باشد.
  •  

بررسی ریسک پیش خرید ملک

 

بدون شک همان اندازه که یک سرمایه گذاری مزایا دارد گاهاً معایبی هم به دنبال دارد. همان طور که اشاره کردیم سرمایه گذاری پیش خرید ملکی مزایای زیادی دارد اما معایبی هم از جمله عدم تحویل به‌موقع، گرفتن وام‌های مختلف از روی سند مادر و عدم تسویه آن، فروش ملک به چند نفر، عدم اتمام پروژه، عدم پرداخت خلافی و ... دارد. نکته‌ای که وجود دارد این است که افراد و سرمایه‌گذاران باید با در نظر گرفتن تمامی مزایا، معایب و جوانب کار اقدام به بستن قرارداد کنند.

گاهی اوقات شما با تحقیقات مختلف یا شناخت طرف مقابل می‌توانید از پیش خرید یک ملک مطمئن شوید. نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که بدون تحقیق و بررسی این کار را انجام ندهید. زمانی که می‌خواهید قرارداد یک ملک را تنظیم کنید باید به عوامل مختلفی مانند مورد معامله، مشخصات طرفین، مشخصات فنی، مشخصات ملک، بهای آن، وکالت‌نامه یا سند رسمی، تاریخ تحویل، بیمه، مساحت، انتقال سند، معرفی داور و ... توجه داشته باشید.

 

سرمایه‌گذاری در واحدهای اداری و ویژگی آن‌ها

 

با توجه به اینکه شرایط بورس و بازار طلا نوسانات زیادی دارد، افراد ترجیح می‌دهند به‌جای ریسک کردن در این فضا به دنبال سرمایه‌گذاری در ملک یا سرمایه گذاری پیش خرید ملکی باشند. این سرمایه گذاری در عین سودآور بودن یک فعالیت ریسکی است. اگر بخواهیم برای شما سرمایه گذاری در واحد اداری را توضیح دهیم می‌توان گفت که؛ وقتی صاحب یک ملک برای فعالیت‌های اداری خود از شهرداری مجوز می‌گیرد، ملک آن حکم یک ملک اداری را دارد. بعد از دریافت حکم ملک اداری، صاحب ملک می‌تواند با گرفتن مجوزهای لازم در آنجا مشغول به کار شود.

چنین املاکی می‌توانند اجازه نصب تابلو داشته باشند. زمانی که شما تصمیم به سرمایه گذاری در ملک یا واحد اداری می‌گیرید باید همه جوانب را بررسی کنید و بودجه خود را در نظر بگیرید. معمولاً چنین سرمایه گذاری نیاز به بودجه زیادی دارد. یکی از مزایای این سرمایه گذاری این است که با گذر زمان قیمت آن کاهش پیدا نمی‌کند اما؛ یکی از معایب آن هم نوسانات بازار و کم شدن مشتری است. اخیراً املاکی که کاربری‌های چندگانه دارند مانند کاربری اداری و تجاری دارند، مورد توجه قرار گرفته‌اند.

 

سرمایه گذاری در واحد تجاری

 

زمانی که شما سرمایه گذاری پیش خرید ملکی انجام می دهید یک واحد مسکونی می‌خرید، گاها با گذشت زمان قیمت آن کم شود اما؛ زمانی که یک واحد تجاری می‌خرید با گذر زمان قیمت آن بیشتر می‌شود. دلیل افزایش قیمت واحدهای تجاری این است که با گذشت زمان آن محل شناخته شده تر می‌شود، رفت و آمد افراد به آن منطقه بیشتر می‌شود، مشتریان افزایش پیدا می‌کنند و به‌تدریج ارزش ملک بیشتر می‌شود. افرادی که در واحدهای تجاری سرمایه گذاری می‌کنند، معمولاً هنگام فروش سود بیشتری می‌برند.

هنگامی که شما یک واحد مسکونی دارید، برای فروش آن باید منتظر فصل خرید و فروش خانه شوید اما؛ وقتی یک واحد تجاری دارید، می‌توانید در هر زمانی آن را بفروشید. واحدهای تجاری ویژگی‌های مختص به خود را دارند به‌عنوان مثال؛ باید مشرف به خیابان باشند، در ورود و خروج آن‌ها باید رو به خیابان باشد، لازم است به‌صورت مستقل به خیابان دسترسی داشته باشند یا چنین ملک‌هایی باید سند تجاری داشته باشند. احتمالاً از خود می‌پرسید که واحدهای تجاری موجود در پاساژها چه شرایطی دارند؟ واحدهای تجاری که در یک مرکز خرید یا پاساژ واقع شده‌اند می‌توانند در ورود و خروج مشترکی به خیابان داشته باشند و از این لحاظ محدودیتی ندارند.

 

سرمایه‌گذاری در منطقه ۲۲ و مشخصات آن

 

یکی از منطقه‌های مهم تهران «منطقه ۲۲ شهرداری تهران» است. این منطقه دارای یک جاذبه گردشگری زیبا به نام دریاچه چیتگر است که زیبایی زیادی را به این منطقه بخشیده است. این دریاچه به‌صورت مصنوعی ایجاد شده است و آن را تبدیل به یک قطب گردشگری و تفریحی کرده است. در ارتفاعات شمالی این منطقه، آبشار مصنوعی بزرگی با مساحت ۲۰۰ هکتار ساخته شده است؛ همچنین در ارتفاعات شمال غربی این منطقه پارک جنگلی به نام لتمان کن ساخته شده است که به‌وسیله راه‌هایی به داخل کوهستان می‌رود.

ایده‌های بزرگی برای این منطقه وجود دارد که در آینده به بهره برداری خواهد رسید. منطقه 22 امروزه موضوع بحث افراد و سرمایه گذاران زیادی است. مردم زیادی در این منطقه هستند که، ملک‌های خود را در نقاط مختلف فروخته‌اند و در این منطقه سرمایه گذاری کرده‌اند. با توجه به تحقیقات برخی از کارشناسان در این زمینه، اغلب به این نتیجه رسیده‌اند که؛ این منطقه آینده پرباری داشته و سرمایه گذاری در آن برای افراد سود آور خواهد بود.

 

بررسی نکات مهم قبل از سرمایه گذاری در ملک

 

قبل از اینکه اقدام به سرمایه‌گذاری در ملک یا سرمایه گذاری پیش خرید ملکی کنید باید در خصوص برخی موارد تحقیق و بررسی کاملی داشته باشید به‌عنوان مثال:

  • باید اهداف خود را از این سرمایه گذاری مشخص کنید.
  • قدرت خرید خود را بسنجید.
  • موقعیتی که در حال حاضر در آن قرار دارید را مشخص کنید.
  • برای سرمایه‌گذاری خود استراتژی خرید تعیین کنید و استراتژی‌های خود را به‌طور کامل مورد بررسی قرار دهید.
  • با توجه به اینکه املاک مختلفی مانند خانه، زمین، واحد اداری، واحد تجاری و ... وجود دارید، باید تصمیم بگیرید که کدام یک از آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری می‌خواهید.
  • زمانی که ملک خود را انتخاب کردید لازم است جنبه‌های مختلف آن را بررسی کنید و با افرادی که در این زمینه باتجربه هستند مشورت کنید.
  •  

خلاصه

 

یکی از رایج‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایی که امروزه شاهد آن هستیم سرمایه‌گذاری در ملک است. افراد می‌توانند با خرید یک خانه، زمین، واحد اداری، واحد تجاری یا ویلا سرمایه‌گذاری بزرگی انجام دهند؛ و با گذشت زمان با فروش آن به سود زیادی دست پیدا کنند. سرمایه گذاری ملک به دلیل اهمیت زیادش، نکات مختلفی دارد که در این مقاله، برخی از آن‌ها را بررسی کردیم. سرمایه گذاری پیش خرید ملکی به دلیل مزایای زیادی که دارد امروزه مورد توجه افراد و سرمایه‌گذاران مختلفی قرار گرفته است. در این مقاله به بررسی انواع مختلف سرمایه گذاری در ملک پرداختیم. از انواع سرمایه گذاری در ملک می‌توان به سرمایه گذاری در واحدهای تجاری یا واحدهای اداری اشاره کرد که هر کدام ویژگی‌های مختص به خود را دارند. منطقه ۲۲ تهران یک از مناطق مهمی است که به سبب جاذبه‌های مختلف و سرمایه گذاری‌های متفاوت، توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است.

 

نوشته فرزاد حسینی ( مدیریت املاک دیار )

09129643798

 تیم ما با ۱۲ سال سابقه در امر پیش خرید و پیش فروش و بررسی و اعتبار سنجی پروژهای در حال احداث، متشکل از بهترین و مجرب ترین مشاوران همراه شما در امر خرید و فروش هستیم
ما با بهره گیری از تجربه خود تنها مشاور و راهنما و همرا شما می باشیم . تا همراه شما بهترین گزینه را برای خانه دار شدن انتخاب کنیم

​ما با ارائه مقالاتی در زمینه املاک پیش فروش در منطقه 22 تهران سعی داریم به بهگزینی انتخاب های شما کمک کنیم تا بتوانید با

آگاهی بیشتر در این مسیر قدم بگذارید و چه در زمینه سرمایه گذاری و چه در حیطه سکونت بهترین انتخاب را داشته باشید 
​​​​​​​
می توانید مقالات ما را در این صفحه دنبال کنید

باتشکر از حسن انتخاب شما


با مقالات املاک دیار همراه باشید برای مشاهده مقالات بیشتر کلیک کنید

 مشاورین املاک دیار ، در راستای کمک به بهگزینی انتخاب های شما در خدمتتان هستند

سبد خرید