0912 949 24 77  - 021 44 74 81 36
​​​​​​​021 44751513

تعاونی مسکن چیست؟

 


تعاونی مسکن یک شخصیت حقوقی است متشکل از گروهی از افراد که دارای امکاناتی محدود بوده و به لحاظ شکل مسکن نیازهای مشترکی احساس نموده و میل به ساخت سرپناه  را در سایه ی همکاری مشترک خویش محقق می دانند.
در این شراکت عضویت داوطلبانه می باشد و کنترل دموکراتیک انجام می شود، به صورتی که مشارکت اعضا در زمینه ی تاسیس سرمایه ی مورد نیاز شرکت عموما یکسان می باشد.

با توجه به قوانین  شرکت های تعاونی و اهدافی که قانون برای آنها مشخص نموده و موقعیت ویژه ای که در اقتصاد دارند و باتوجه به قانون بخش تعاونی که مقرر می دارد، شرکت هایی که  با رعایت مقررات این قانون تشکیل و ثبت می شوند را تعاونی می گویند.

به عبارتی میتوان شرکت تعاونی را اینگونه تعریف کرد که این شرکت شرکتی است که بین اشخاص حقیقی برای فعالیت در امور مربوط به تولید از جمله مسکن در جهت اهداف مطرح در قانون بخش تعاونی و به منظور بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی اعضا از طریق همکاری و به اشتراک گذاشتن آنها با رعایت حداقل 51 درصد سرمایه به وسیله ی اعضا و ومقررات قانون نام برده تشکیل می شود.

 

علت ایجاد تعاونی های مسکن در ایران

 

مسئله مسکن هم اکنون به یکی از مسائل اساسی و دست نیافتنی زندگی خانواده های ایرانی تبدیل شده طوری که یک خانواده ایرانی برای دست یافتن به این مهم باید چیزی حدود 40 تا 50 برابر حقوق سالیانه سرپرست خانواده با حقوق کارگری  را پس انداز نمایند تا بتوانند سرپناهی برای خودشان فراهم کنند و با توجه به این موضوع مسکن در این برهه زمانی دست نیافتنی به نظر می آید.

حال با سیاست لحاظ شده از سوی دلت تعاونی های مسکن دست یاری به سوی این خانواده ها دراز کرده اند تا بتوانند این دغدغه ذهنی را از اذهان این خانواده ها سبک یا حذف نمایند.

 

تعریف و مفهوم تعاونی مسکن

 

تعاونی مسکن در واقع یک شخصیت حقوقی متشکل از تعدادی از افراد می باشد که در زمینه مسکن احساس نیاز نموده اند و با گرد هم آمدن و اشتراک سرمایه برابر تمایل به از بین بردن بخشی از دغدغه هم وطنان ما در زمینه مسکن دارند. این افراد به صورت داوطلبانه  و عموما افراد هم صنف ، هم محله ، همکار بدون در نظرگرفتن هر گونه محدودیتی می توانند برای احداث یک شرکت تعاونی اقدام نمایند مانند تعاونی مسکن کارگران، پزشکان ، بهداری ، ارتش، سپاه و...

مسئله مهم و اصلی در این تعاونی ها ، سرمایه است که چون مشکل مسکن از مسائل اصلی دولت است سرمایه از دو طریق تامین می شود:

1- اعضای تشکیل دهنده تعاونی با قرار دادن نقدینگی های خود به صورت برابر هدف خود را پیش می برند.

2- بانک های دولتی با در اختیار گذاشتن اعتبارات خود ( بانک رفاه کارگران و بانک مسکن ایران) به پیشبرد اهداف شرکت تعاونی کمک می کنند.

علاوه بر مساعدتی که دولت برای شرکت تعاونی ها انجام میدهد و ذکر شد لازم به بیان است که کمک های دیگر دولت در غالب موارد زیر هم غیر قابل انکار می باشد:

- پرداخت وام تا 80  درصد هزینه های طرح های ساختمانی  به متقاضیان 

- در پرداخت این وام ها، بهره پایین و باز پرداخت طولانی مدت در نظر گرفته شده است.

- چنانچه بنا بر دلایلی تعاونی قادر به اتمام پروژه خود در ساخت و ساز نشود با تصویب مجمع عمومی می توانند زمین های خریداری شده را به اعضا بفروشند یا نسبت به تبدبل آن اقدام نمایند

-در شرکت های تعاونی انجام معاملات و ساخت و ساز و تمامی مفادی که در قرارداد پیش بینی شده برای غیر عضو ممنوع می باشد.

 

نوشته سمانه هراتیان ( مدیریت املاک دیار )

09129492477

 تیم ما با ۱۲ سال سابقه در امر پیش خرید و پیش فروش و بررسی و اعتبار سنجی پروژهای در حال احداث، متشکل از بهترین و مجرب ترین مشاوران همراه شما در امر خرید و فروش هستیم
ما با بهره گیری از تجربه خود تنها مشاور و راهنما و همرا شما می باشیم . تا همراه شما بهترین گزینه را برای خانه دار شدن انتخاب کنیم

​ما با ارائه مقالاتی در زمینه املاک پیش فروش در منطقه 22 تهران سعی داریم به بهگزینی انتخاب های شما کمک کنیم تا بتوانید با

آگاهی بیشتر در این مسیر قدم بگذارید و چه در زمینه سرمایه گذاری و چه در حیطه سکونت بهترین انتخاب را داشته باشید 
​​​​​​​
می توانید مقالات ما را در این صفحه دنبال کنید

باتشکر از حسن انتخاب شما


با مقالات املاک دیار همراه باشید برای مشاهده مقالات بیشتر کلیک کنید

 مشاورین املاک دیار ، در راستای کمک به بهگزینی انتخاب های شما در خدمتتان هستند

سبد خرید