0912 949 24 77  - 021 44 74 81 36
​​​​​​​021 44751513

مجتمع ایرانمال نگینی در غرب ایران

 

 

ایران‌مال، نگینی در غرب تهران

تا مدتی قبل واژه مال در زبان فارسی، فقط به معنای دارایی بود و در کنار چندین اصطلاح دیگر، برای بیان مالکیت استفاده می‌شد. اما چند سالی است که واژه‌ای انگلیسی Mall با همین تلفظ وارد ادبیات محاوره ما شده و برای خودش معنای مستقلی پیدا کرده است. از روزی که مراکز تجاری کشورمان شروع به پیشرفت کردند و مراکز تفریحی و فرهنگی را هم در کنار مراکز خرید قرار دادند، معنای «مرکز خرید»، هم به جمع معانی مختلف «مال» اضافه شد. حالا باید دید که ایده این «مال» ها از کجا آمده است؟

 

 

نخستین مال در کدام کشور ساخته شد؟

Mall در دیکشنری‌ها به معنای تفرجگاه آمده اما معنای دیگری هم برای آن وجود دارد که مال را به عنوان مرکز خرید سرپوشیده‌ای که از طریق آن می‌توان بار ترافیک را هم کم کرد، تعریف شده است. البته مال‌هایی که امروز در سطح جهان ساخته می‌شوند تلفیق تفریح و خرید هستند، چراکه افراد می‌توانند با حضور در یک مکان به چند هدف خود برسند و هم خرید خود را انجام دهند، هم به رستوران بروند، هم فیلم سینمایی یا تئاتر مورد علاقه‌شان را تماشا کنند. اولین مرکز خریدی که بعد از بازارهای قدیمی و مراکز خرید ساده، تا حدی به شکل امروزی مال‌ها بود، در سال ۱۹۱۶، در کشور آمریکا تأسیس شد که البته باز هم با مال‌های پیشرفته و پر امکانات امروز فاصله‌ی زیادی داشت. به مرور زمان در دهه ۵۰ میلادی، مال‌ها پیشرفت‌های چشمگیری را شروع کردند و به شکل امروزی‌شان رسیدند.

 

 

مال‌ها و توسعه اقتصادی

مراکز خرید به یک تعبیر، خط مقدم نظام اقتصادی هستند. بنابراین هرچه رونق بیشتری داشته باشند در حقیقت به رونق پیدا کردن نظام اقتصادی کمک می‌کند. اگر در جامعه، افراد بتوانند بازار رقابتی برای محصولات خود پیدا کنند، به مرور زمان پایه‌های اقتصادی آن جامعه محکم‌تر می‌شود. یکی از عواملی که موجب ایجاد بازار رقابتی می‌شود، مراکز خرید هستند. هر چه مراکز خرید بتوانند مشتریان بیشتری را به خود جلب کنند موفق‌تر خواهند بود و حال در این میان هر چه مشتری‌ها رفاه و حال خوش بیشتری را در مراکز خرید تجربه کنند، مدت بیشتری را در فضای فروشگاه می‌مانند و این به معنای خریدی لذت‌بخش و جذاب است. به همین منظور مراکز خرید و مال‌ها روز به روز گسترش پیدا می‌کنند. امروزه مال‌ها به قدری توسعه‌یافته‌اند که چندین هدف تجاری، فرهنگی، ورزشی و حتی مذهبی را همزمان پوشش می‌دهند و تبدیل به مراکزی چندمنظوره شده‌اند. کشور ما نیز در زمینه احداث مراکز خرید از این دست پیشرفت کرده است و چند سالی است در این زمینه پروژه‌های بزرگ و با اهمیتی آغاز شده است. از جمله بزرگ‌ترین این پروژه‌ها، مرکز تجاری ایران‌مال است که در منطقه ۲۲ تهران و در حاشیه بزرگراه شهید خرازی واقع شده است.

 

 

ایران‌مال

بازار بزرگ ایران‌مال که با هدف کمک به رونق اقتصادی کشور و رقابت با مراکز تجاری و مال‌های کشورهای همسایه احداث شد، یک بازار اصیل ایرانی و اسلامی است که در طراحی آن بسیاری از معیارهای معماری سنتی ایران مد نظر قرار گرفته است. این بازار بزرگ‌ترین بازار سنتی ایران بعد از دوره صفویه است که به رسم بازارهای قدیم، بخشی به نام تالار آینه برای آن درنظر گرفته شده است. هم‌چنین به‌جای کافه‌های معمول که در سایر مراکز خرید وجود دارند، در ایرانمال شربت‌خانه فعال است و به‌رسم گذشته با شربت‌های سنتی از مهمانان پذیرایی می‌کنند و گوشه‌ای از طعم زندگی در گذشته را به مشتریان می‌چشاند. بازار بزرگ ایران‌مال که مساحت آن به یک هکتار می‌رسد، از چهار بازار فرعی یا به‌اصطلاح سوق تشکیل شده است؛ بازار فرش ایران، خشکبار ایرانی، صنایع‌دستی ایران، وسایل قدیمی و خاص. ایران‌مال در مرز بین دو استان تهران و البرز قرار دارد و دسترسی راحتی برای اهالی هر دو استان دارد. بازدیدکنندگان این مجموعه لازم است برای دیدن کل بخش تجاری ایران‌مال ۱۴کیلومتر پیاده‌روی کنند؛ یعنی معادل طول خیابان ولیعصر.

 

 

امکانات ایران‌مال

در محوطه مجتمع بزرگ ایران‌مال، یک دریاچه بزرگ با وسعت ۱۳هزار متر مربع وجود دارد که به تلطیف آب‌وهوای محدوده کمک می‌کند و از طرفی جلوه بصری آرامش‌بخشی برای مشتریان ایجاد می‌کند. علاوه بر مرکز خرید و بازار بزرگ ایران‌مال، این مجموعه، یک مرکز بزرگ نمایشگاهی هم دارد که حدود ۴۰هزار متر مربع مساحت دارد. هتل ۵ستاره ایران‌مال نیز با ۴۰۰ اتاق و امکانات رفاهی کامل پذیرای مهمانان خارجی و مسافران خواهد بود. از امکانات رفاهی دیگر بازاربزررگ ایران‌مال می‌توان به نمازخانه‌ها، مسجد جامع، انواع امکانات و خدمات بانکی اشاره کرد. هم‌چنین یک شهربازی سرپوشیده که ۱۰هزار متر مربع مساحت دارد برای گذران اوقات فراغت در نظر گرفت شده است. یک سرای سالمندان هم با ظرفیت ۳۰۰نفر در محوطه بازار بزرگ ایران‌مال ساخته شده که از امکانات منحصر به‌فرد این مجموعه است. البته امکانات مرکز تجاری ایران‌مال به این‌ها محدود نمی‌شود؛ محوطه‌هایی برای رشته‌های ورزشی مختلف در نظر گرفته شده که همه‌گی استانداردهای لازم را دارند؛ از جمله پیست یخ که از امکانات ویژه ایران‌مال است. هم‌چنین مسیری به نام جاده تندرستی که طولانی‌ترین جاده کشور در نوع خودش است. سالن همایش‌های این بازار بزرگ هم در نوع خود قابل توجه است. امکانات فرهنگی این مجموعه، باغ کتاب، باغ دیدار و باغ ماهان است که به نیاز اهالی و دوست‌داران فرهنگ هنر اهمیت داده شده است. رستوران که از مهم‌ترین امکانات مورد نیاز در هر مجتمع تجاری است در بازار بزرگ ایران‌مال به تعداد زیاد در نظر گرفته شده است و حدود ۲۰۰رستوران در این مجموعه کلان وجود دارد. هم‌چنین پارکینگ مجموعه با ظرفیت ۲۰هزار خودرو و موتور سیکلت از امکانات مهم و مورد نیازی است که در ایران‌مال برای رفاه بیشتر مشتریان در نظر گرفته شده است.

 

 

ایران‌مال بزرگ‌ترین مجتمع‌تجاری جهان

بزرگی مال‌های جهان بر اساس دو معیار مساحت کل مجموعه و مساحت قابل اجاره رده‌بندی می‌شوند. بر این اساس مال جدیدی که در جنوب چین ساخته شده است، به دلیل بالاترین مساحت قابل اجاره، بزرگ‌ترین مرکز تجاری چندمنظوره جهان است. دوبی‌مال هم به عنوان بزرگترین مال دنیا از نظر مساحت کل مجموعه مطرح است؛ این مرکز تجاری بین‌المللی، یک میلیون و ۱۲۴هزار متر مربع مساحت دارد که باز هم نسبت به بازاربزرگ ایران‌مال وسعت کم‌تری دارد اما به عنوان بزرگ‌ترین مال و مرکز تجاری جهان معروف شده است. اما فضای کلی مجتمع بزرگ و چندمنظوره ایران‌مال در نظر گرفته شده، یک میلیون و ۹۵۰متر مربع است که حدود ۵۰۰ هزار متر مربع آن را واحدهای تجاری تشکیل می‌دهند؛ بنابراین در اصل بزرگترین مرکز تجاری دنیا ایران‌مال است. ایران‌مال که در سال ۱۳۹۰ ساخت آن در زمینی به مساحت یک‌میلیون و ۱۰۰هزار متر مربع آغاز شد، به مرور زمان به مساحت آن اضافه شد. حدود هفت سال طول کشید که این پروژه به بهره‌برداری نزدیک شود. فاز اول ایران‌مال در سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید و فاز دوم آن تا پایان امسال یعنی سال ۱۳۹۹، به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

نوشته فرزاد حسینی ( مدیریت املاک دیار )

09129643798

 تیم ما با ۱۲ سال سابقه در امر پیش خرید و پیش فروش و بررسی و اعتبار سنجی پروژهای در حال احداث، متشکل از بهترین و مجرب ترین مشاوران همراه شما در امر خرید و فروش هستیم
ما با بهره گیری از تجربه خود تنها مشاور و راهنما و همرا شما می باشیم . تا همراه شما بهترین گزینه را برای خانه دار شدن انتخاب کنیم

​ما با ارائه مقالاتی در زمینه املاک پیش فروش در منطقه 22 تهران سعی داریم به بهگزینی انتخاب های شما کمک کنیم تا بتوانید با

آگاهی بیشتر در این مسیر قدم بگذارید و چه در زمینه سرمایه گذاری و چه در حیطه سکونت بهترین انتخاب را داشته باشید 
​​​​​​​
می توانید مقالات ما را در این صفحه دنبال کنید

باتشکر از حسن انتخاب شما


با مقالات املاک دیار همراه باشید برای مشاهده مقالات بیشتر کلیک کنید

 مشاورین املاک دیار ، در راستای کمک به بهگزینی انتخاب های شما در خدمتتان هستند

سبد خرید