0912 949 24 77  - 021 44 74 81 36
​​​​​​​021 44751513

سیستم های سرمایشی گرمایشی و انواع آن

 


این سیستم ها گرمای مورد نیاز برای فصول سرد سال و سرمای لازم برای فصل تابستان را فراهم می کنند که وجود آنها برای هر ساختمان از ملزومات است.
این سیستم ها از نظر کاربردی به دو دسته ی صنعتی و غیر صنعتی تقسیم می شوند.


سیستم های صنعتی:


این سیستم ها با هدف کنترل شرایط محیطی مناسب برای کارهای پژوهشی و تولیدی ایجاد محیطی برای آسایش افراد و افزایش سطح تمرکز آنها در کار و جلوگیری از ورود هوای آلوده به داخل ساختمان و جلوگیری از انتشار آلاینده ها به بیرون است.
از این سیستم ها در صنایعی چون کارخانجات نساجی کاغذسازی تولید شیرینی و ... استفاده می شود.


سیستم های غیر صنعتی:


این سیستم های تهویه در مکان‌های مسکونی اداری فروشگاه ها و مکان های عمومی مانند رستوران تئاتر بیمارستان مدرسه مسجد و ... کاربرد دارند.

سیستم های سرمایشی گرمایشی بر اساس فصل های سال به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:


سیستم های زمستانی:


این سیستم‌ها مانند بویلر موتورخانه و پکیج به عنوان ایجاد کننده آب گرم سیستم های سرمایش از کف، فن کویل هواساز، رادیاتور و ... است که به عنوان مبدل حرارتی بین آب گرم و هوای درون ساختمان  کاربرد دارند.

سیستم های تابستانی:


این سیستم ها مانند انواع چیلر و مینی چیلر است که برای تولید آب سرد و ارسال آن در واحد های درون ساختمان مانند فن کویل هواساز از طریق لوله کشی به کار می روند.

سیستم های چهارفصل:


این سیستم ها که به صورت ترکیبی از تابستان و زمستان هستند از انواع آن می توان به سیستم تهویه مطبوع مرکزی گازسوز(GHP), سیستم تهویه مطبوع الکتریکی و غیره نام برد.

سیستم های تهویه مطبوع از مهم ترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی ساختمان به شمار می‌روند.
بهترین سیستم گرمایشی سرمایشی ساختمان عملکرد ساده ای دارد که با توجه به شرایط بیرونی ، هوای خارج ساختمان را به داخل می کشد و قبل از اینکه در فضاهای مختلف پخش شود  گرم تر یا سرد تر می شود سپس در هوای محیط پراکنده شده یا مجددا در سیستم مورد استقاده قرار می گیرد.
برای انتخاب سیستم سرمایشی گرمایشی  و تهویه مطبوع برای ساختمان باید فاکتورهایی را در نظر گرفت که عبارتند از شرایط آب و هوایی منطقه، سن ساختمان، سلیقه ی صاحب ساختمان و طراح پروژه ، قیمت سیستم سرمایشی گرمایشی ساختمان و...را در نظر گرفت.


انواع سیستم های سرمایشی گرمایشی:

- کولر گازی:


یونیت  یا مدل پنجره ای، اسپیلت یا دو تکه، کولر گازی مدل پرتابل، داکت اسپیلت، مولتی اسپیلت، مدل سقفی و زمینی،- مرکزی یا ایستاده

-فن کوئل:


از نظر کاربرد سلیقه و مکان نصب انواع مختلفی دارند که عبارتند از: سقفی تو کار، سقفی رو کار، زمینی روبه رو زن یا بالا زن، دیواری، کاستی

- چیلر:


برای سرمایش چندین واحد یا چندین بخش از یک ساختمان بزرگ از چیلر استفاده می کنند. انواع آن عبارتند از؛ تراکمی اسکرو، تراکمی سانترفیوژ، چیلرهای جذبی

-مینی چیلر هوای خنک:


بهترین دستگاه سرمایش گرمایش از لحاظ قیمت برای ساختمان می باشد، که هدف آن ایجاد سرمایش و گرمایش هرواحد به صورت مجزا با سایر واحد ها می باشد.

-دستگاه جدید GHP:


از جدید ترین سیستم های سرمایشی گرمایشی است که میتوان به عنوان بهترین سیستم در ساختمان های مسکونی،تجاری،اداری، سالن های کنفرانس و ... از آن استفاده کرد.
سوخت آن نیز در دو حالت سرمادهی و گرمادهی گاز طبیعی شهری می باشد.


- دستگاه جدید VRF:


یکی از جدیدترین سیستم هاست که کاملا شبیه GHP بوده با این تفاوت که این دستگاه کاملا با برق کار می کند و کمپرسور آن نیز با موتور الکترونیکی به چرخش درمی آید که در دو حالت گرمادهی و سرمادهی با برق کار می کند.


-دستگاه زنت:


از ارزانترین و کم هزینه ترین دستگاه هاست که مناسب اماکنی با فضاهای بزرگ مانند سالن های ورزشی،صنعتی و ... می باشد.
تشکیلات آن ساده است به این صورت که برای سرمایش هوا مانند کولر آبی عمل کرده و برای گرمایش هوا نیز شبیه دستگاه هواساز.


- دستگاه اکونوپک:


از جدید ترین نوع سیستم های سرمایشی گرمایشی است که به عنوان بهترین سیستم سرمایشی گرمایشی از آن نام می برند.
از آن در مکان های بزرگ مانند سوله های ورزشی که فضای بسیار بزرگی دارند استفاده می شود.
اکونوپک به موتورخانه نیازی ندارد به طوریکه تمام تجهیزات سرمایشی گرمایشی را در خود جای داده است.


- دستگاه پکیج یونیت:


جزو دستگاه های کانالی به شمار می آید به این صورت که هوا بعد از گرم یا سرد شدن در این دستگاه با استفاده از کانال کشی  در ساختمان توزیع می شود.

به طور کل بهترین سیستم سرمایشی گرمایشی ساختمان بستگی به  شرایط آب و هوایی، قیمت اولیه ی دستگاه و میزان رطوبت و ... دارد که باید متناسب با هر ساختمان انتخاب شود.

 

نوشته سمانه هراتیان ( مدیریت املاک دیار )

09129492477

 تیم ما با ۱۲ سال سابقه در امر پیش خرید و پیش فروش و بررسی و اعتبار سنجی پروژهای در حال احداث، متشکل از بهترین و مجرب ترین مشاوران همراه شما در امر خرید و فروش هستیم
ما با بهره گیری از تجربه خود تنها مشاور و راهنما و همرا شما می باشیم . تا همراه شما بهترین گزینه را برای خانه دار شدن انتخاب کنیم

​ما با ارائه مقالاتی در زمینه املاک پیش فروش در منطقه 22 تهران سعی داریم به بهگزینی انتخاب های شما کمک کنیم تا بتوانید با

آگاهی بیشتر در این مسیر قدم بگذارید و چه در زمینه سرمایه گذاری و چه در حیطه سکونت بهترین انتخاب را داشته باشید 
​​​​​​​
می توانید مقالات ما را در این صفحه دنبال کنید

باتشکر از حسن انتخاب شما


با مقالات املاک دیار همراه باشید برای مشاهده مقالات بیشتر کلیک کنید

 مشاورین املاک دیار ، در راستای کمک به بهگزینی انتخاب های شما در خدمتتان هستند

سبد خرید