0912 949 24 77  - 021 44 74 81 36
​​​​​​​021 44751513

دولت برای صاحب‌خانه شدن مردم سنگ‌اندازی نکند/ دولت‌مردان طرح جهش تولید مسکن را بخوانند!

گفت‌و‌گوی مشروح با محمدرضا رضایی‌کوچی

دولت برای صاحب‌خانه شدن مردم سنگ‌اندازی نکند/ دولت‌مردان طرح جهش تولید مسکن را بخوانند!
خبرگزاری میزان - روند نزولی کاهش تولید مسکن در سال‌های اخیر به یک معضل اساسی تبدیل شده است، معضلی که این پیشران اقتصادی را دچار عقب ماندگی کرد. این عقب ماندگی حتی تا جایی پیش رفت که بالاخره بعد از ۷ سال عدم برنامه ریزی نامناسب در این بخش، اعتراف به ناکارآمدی را در پی داشت. اما اعتراف دیرهنگام  چه سودی دارد!
اعتراف در وقت اضافه
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور در جلسه - ۱۸ تیر - هیئت دولت با بیان اینکه اعتراف می‌کنم یک عقب ماندگی در دولت یازدهم در زمینه مسکن داشتیم، گفت: برخی طرح‌های مسکن متأسفانه اجرایی و عملیاتی نشد، اما طرح‌های زمینی، هوایی، ریلی و دریایی عملیاتی شد.
وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر سعی کردیم مسکن‌های ناتمام و بدون خدمات را به سرانجام برسانیم، به طور طبیعی دچار عقب ماندگی در بخش مسکن شدیم، اما در دولت دوازدهم باید عقب ماندگی در حوزه مسکن را جبران کنیم.

این اظهارات روحانی در حالی مطرح شد که کمتر از یک سال به پایان عمر دولت باقی مانده است.
اگر چه دلایل متعددی برای این عقب ماندگی وجود دارد، اما آنچه مشخص است این است که باید برای پاسخگویی به تقاضا به سمت تولید مسکن، آنهم واحد‌هایی که با هدف عرضه و تامین مسکن اقشار هدف باشد رفت.
با آغاز به کار مجلس یازدهم، کمیسیون عمران دست به کار شد و طرح جهش تولید مسکن را کلید زد و در ادامه مجلس در تاریخ - ۲ مهر - با کلیات آن موافقت کرد. مجلس با کلیات این طرح دولت را ملزم می‌کرد تا از ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی حمایت و زمین و اراضی لازم را در اختیار سازنده‌ها قرار دهد.


خوش‌نشینی در عقب‌ماندگی
با همه این تفاسیر و پس از تصویب کلیات این طرح در مجلس هیئت وزیران دولت دوازدهم، با ارسال نامه‌ای خطاب به وزارت امور اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و معاونت امور مجلس رییس جمهور، با طرح ۲ فوریت جهش تولید و تأمین مسکن مخالفت کرد. دولت که کمتر از ۱۰ ماه به پایان عمرش مانده این طرح را تورم‌زا و به نوعی ناشدنی اعلام کرد تا با این رویکرد به نوعی در عقب ماندگی خود در حوزه مسکن به اصطلاح خوش‌نشینی کند.

در زمینه انتقادات دولت به طرح جهش تولید مسکن با محمدرضا رضایی‌کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس یازدهم به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید

میزان: چرا بعد از گذشت ۷ سال از عمر دولت و اذعان رییس جمهور بر این نکته که دولت در حوزه مسکن دچار عقب‌ماندگی است، باز هم در راستای جهش تولید مسکن مقاومت می‌شود؟
رضایی‌کوچی: ما خیلی به این دولت در حوزه مسکن وقت دادیم؛ تقریبا ۷ سال. اما دولت تحولی در حوزه مسکن ایجاد نکرد. دولت در این ۷ سال اذعان داشت که می‌کوشد طرح مسکن اجتماعی را پیاده سازی کند، اما هیچ کدام از این طرح‌ها نتوانست به حل مشکلات مسکن در کشور کمک کند لذا آن چابکی و تلاشی که باید در حوزه مسکن صورت می‌گرفت از سوی دولت انجام نگرفت. جالب است که ما در طرح جهش تولید مسکن گفته‌ایم که ۲۵ درصد تسهیلات بانکی در راستای تهیه مسکن مردم ارائه شود، این در حالی است که دولت خود یک ماه پیش مصوبات این موضوع را تدوین کرده است البته این مصوبات از سوی دولت نوشته شده، اما اراده‌ای برای انجام کار نیست.

مصوبه صرفاً برای افکار عمومی
میزان: ارائه ۲۵ درصد تسهیلات بانکی برای جهش تولید مسکن که انتقادات زیادی به آن بود در مصوبات دولت آمده است؟

رضایی‌کوچی: بله. ما مصوبات خودِ دولت را در حوزه مسکن در قالب این طرح آورده‌ایم تا قانونی شود، اما ما متوجه نمی‌شویم چرا وقتی این مصوبات وارد طرح مجلس می‌شود، دوستان دولتی فورا می‌گویند این طرح تورم‌زاست. این بدین معناست که دولت این گونه موارد را تنها برای افکار عمومی مصوب می‌کند، چراکه زیر مجموعه‌ها توان اجرای آن را ندارند، اما وقتی همین مصوبات در مجلس مطرح شده و  می‌رود که این موارد به قانون و تکلیف تبدیل شود، آنجا گفته می شود که این طرح‌ها تورم زاست.

دولت برای صاحب‌خانه شدن مردم سنگ‌اندازی نکند
میزان: مقداری از طرح جهش تولید مسکن بگویید آیا این طرح می‌تواند مردم را صاحب‌خانه کند؟

رضایی‌کوچی: بله. این طرح، طرح خوبی است و می‌تواند مردم را صاحب خانه کند لذا لازم است دولت در راستای اجرای این طرح همراهی کرده و مخالفتی با این طرح و در این شرایط نداشته باشد و به نوعی سنگ‌اندازی نکند.

میزان: پس تلاش می‌کنید به هر نحوی شده این طرح تصویب و اجرا شود؟
رضایی‌کوچی: مجلس به جد مصمم است تا این طرح تصویب و به یک قانون در حوزه مسکن تبدیل شود و سپس برای اجرای این طرح نظارت لازم را داشته باشد.

میزان: نظر کارشناسان درباره این طرح چیست؟
رضایی‌کوچی: سوال خوبی مطرح کردید. در حال حاضر کارشناسان حوزه مسکن بر روی این طرح اتفاق نظر دارند و اذعان داشته‌اند که برای اجرای این طرح هر گونه اقدامی انجام خواهند داد چرا که این طرح پیش از آماده سازی مورد مطالعه بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن و همچنین نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

میزان: نظر نمایندگان مجلس در این رابطه چیست؟
رضایی‌کوچی: عمده نمایندگان مجلس امروز به این جمع‌بندی رسیده‌اند که امروز نه تنها مسکن سرپناهی برای مردم است بلکه از منظر اقتصادی هم می‌تواند به عنوان یک پیشران اقتصادی و معیشتی قلمداد شود چرا که پیرو فعال‌سازی و کلید خوردن پروژه‌های عمرانی مسکن، کارگاه‌های کوچک و کارگران زیادی مشغول به کار و فعالیت خواهند شد و همچنبن این طرح می‌تواند بسیاری از مهندسین مسکن را وارد بازار کار کند.

۴ میلیون کمبود مسکن داریم
میزان: در حال حاضر چه تعداد مسکن در کشور نیاز داریم؟

رضایی‌کوچی: ما در حال حاضر ۴ میلیون مسکن در کشور کم داریم. همچنین یکی از دلایل افزایش قسمت مسکن مربوط به کمبود مسکن است ،چرا که تعادل عرضه و تقاضا در این بازار به هم خورده است لذا ما اگر عرضه را به تقاضا نزدیک کنیم قطعا می‌توانیم در کنترل قیمت مسکن پیشروی کرده و بازار را آرام کنیم.

میزان: آیا این طرح مورد تایید مرکز پژوهش‌های مجلس هم بوده است؟
رضایی‌کوچی: بله. این طرح مورد تایید مرکز پژوهش‌های مجلس، اقتصاددانان، کارشناسان حوزه مسکن کشور بوده است لذا مجلس مصمم به تعیین تکلیف این طرح است و اسیر فضاسازی‌های موجود نخواهد شد.

میزان: به نظر شما چرا در زمان تصویب کلیات این طرح در مجلس نماینده وزارت اقتصاد و امور دارایی و نه نماینده وزارت راه و شهرسازی بر کوس مخالفت با این طرح کوبید؟ آیا اختلاف نظری بین دولت و وزارت راه و شهرسازی در راستای پذیرش  این طرح وجود دارد؟

هنوز هم نمی‌دانیم چرا دولت برای مخالفت با این طرح نماینده وزارت اقتصاد و دارایی را راهی صحن علنی مجلس کرد

رضایی‌کوچی: این مسئله هم برای ما جالب و سوال برانگیز بود و هنوز هم نمی‌دانیم چرا دولت برای مخالفت با این طرح نماینده وزارت اقتصاد و دارایی را راهی صحن علنی مجلس کرد چرا که دولت به خوبی می‌دانست وزارت راه و شهرسازی حاضر نیست نمایندگی مخالفت با این طرح را بر عهده بگیرد.
میزان: بنابراین وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر با این طرح موافق هستند؟
رضایی‌کوچی: بله. وزارت راه و شهرسازی و همه اجزای این وزراتخانه با این طرح موافق هستند. موانعی برای اجرای این طرح وجود ندارد.


میزان: چرا با تو جه به اینکه شما در این طرح به بخش خصوصی و انبوه سازان حوزه مسکن ماموریت دادید هم باز دولت در قبول این طرح عقب نشینی می‌کند؟
رضایی‌کوچی: اصلا این اشتباه است. اصلا دولت قرار نیست خانه بسازد، برخی از دولتمردان درباره این طرح توجیه نیستند و اصلا طرح را نخوانده‌اند.


دولت ایرادات بنی اسرائیلی نگیرد
میزان: دولت قرار است در این طرح عهده دار چه مسئولیتی شود؟

رضایی‌کوچی: دولت تنها باید در زمینه جهش تولید مسکن بسترسازی و زمینه سازی کند. ما حتی در طرح‌هایی همچون قانون ساماندهی حوزه مسکن گفتیم و تاکید داشتیم که دولت باید زمین مناسب برای تولید مسکن در اختیار مردم قرار دهد، بنابراین این دولت نیست که باید مسکن بسازد و بخش خصوصی باید مسکن بسازد لذا ما قرار نیست باری بر دوش دولت اضافه کنیم لذا دولت تنها باید بستر سازی کند و نباید ایرادات بنی اسرائیلی از این طرح بگیرد. با این حال میز بررسی این طرح در کمیسیون برقرار است و ما گوش شنوایی برای موضوعات دولت پیرامون این طرح داریم این در حالی است که مسئولین وزارت راه و شهرسازی در بررسی این طرح همواره در جلسات ما حاضر بوده‌اند و محتوای این طرح را تایید کرده‌اند این طرح از پشتوانه عمل و فنی بالایی برخوردار بوده و مورد تایید مرکز پژوهش‌های مجلس، کارشناسان وزارت راه و شهرسازی و اقتصاد دان‌های بیرون از مجلس بوده است.

 

 تیم ما با ۱۲ سال سابقه در امر پیش خرید و پیش فروش و بررسی و اعتبار سنجی پروژهای در حال احداث، متشکل از بهترین و مجرب ترین مشاوران همراه شما در امر خرید و فروش هستیم
ما با بهره گیری از تجربه خود تنها مشاور و راهنما و همرا شما می باشیم . تا همراه شما بهترین گزینه را برای خانه دار شدن انتخاب کنیم

​ما با ارائه مقالاتی در زمینه املاک پیش فروش در منطقه 22 تهران سعی داریم به بهگزینی انتخاب های شما کمک کنیم تا بتوانید با

آگاهی بیشتر در این مسیر قدم بگذارید و چه در زمینه سرمایه گذاری و چه در حیطه سکونت بهترین انتخاب را داشته باشید 
​​​​​​​
می توانید مقالات ما را در این صفحه دنبال کنید

باتشکر از حسن انتخاب شما


با مقالات املاک دیار همراه باشید برای مشاهده مقالات بیشتر کلیک کنید

 مشاورین املاک دیار ، در راستای کمک به بهگزینی انتخاب های شما در خدمتتان هستند

سبد خرید